초록 열기/닫기 버튼
이 논문은 19세기 말 이후 러시아의 중국 연화에 대한 수집과 연구 및 러시아 화단에서 어떠한 영향을 발휘했는지를 조사하고, 독특한 민속예술로 여기는 연화가 러시아에서 어떠한 면모를 보여주는지를 고찰했다. 중국에서 1950년대 연화에 대한 연구를 시작하기 전에 연화는 단지 해마다 교체해야 하는 소모품으로 민간에 존재할 뿐이었다. 중국의 연구자들이 연화에 담긴 거대한 민속적 가치를 재발견했을 때, 중국 본토의 많은 연화 생산지는 이미 위축되어 활력을 잃은 상태였다. 그러나 러시아는 중국과 국경을 맞대고 있는 이웃 나라로 연화가 번성하던 시기인 19세기 말에서 20세기 초에 중국 북방에서 청나라 말기의 연화를 대거 수집하고 보존하였다. 현재 러시아는 중국 본토 외에 세계에서 가장 많은 연화 컬렉션을 보유하고 있다. 또한 러시아는 단순히 연화를 수집하는 데 그치지 않고, 수집한 중국 연화를 일찍이 분류하고 정리하여 연구하기 시작하였다. 20세기 초에 러시아 학자에 의해 시작된 연화 연구는 중국보다 약 50년 정도 앞선 것이다. 러시아 학자들의 연화에 대한 지속적인 관심과 연구의 성과들은 오늘날 연화 연구에 상당한 가치를 지니고 있다. 또한, 중국 연화는 20세기 초 러시아 화단에도 일정한 영향을 미쳤다. 러시아의 아방가르드 화가들은 연화를 동양 민간 전통 예술의 일종으로 인식하여 자신의 창작에 적극적으로 융합함으로써 새로운 예술 형태를 창조했고, 이를 통해 당시의 규범에 저항하고자 하였다. 동시에 이 화가들의 연화에 대한 관심은 러시아에 소장되어 있던 중국 연화의 가치를 재조명하는 계기가 되었다.
This paper summarizes Russia’s collection and research of Chinese Nianhua since the late 19th century, analyzing the impact Nianhua has had on Russian art communities and how this unique form of folk art has evolved in Russia. Before research on Nianhua commenced in China during the 1950s, it was mainly seen as a consumable item that people replaced each year. By the time Chinese researchers rediscovered the significant cultural value of Nianhua, many production centers for Nianhua in China had already declined and lost their vitality. As a neighboring country sharing a border with China, Russia collected and preserved many late Qing dynasty Nianhua from northern China during the late 19th and early 20th centuries, a period when Nianhua was flourishing. Currently, Russia holds the largest collection of Nianhua outside of China. Moreover, Russia did not merely collect Nianhua but also began categorizing, organizing, and studying the Chinese Nianhua it had collected early on. The study of Nianhua was initiated by Russian scholars in the early 20th century, predating similar research in China by approximately 50 years. The ongoing interest and research contributions of these Russian scholars have significant value for contemporary studies of Nianhua. Furthermore, Nianhua had a considerable impact on the Russian art scene in the early 20th century. Russian avant-garde artists embraced Nianhua as a form of Eastern folk art, incorporating it into their works. This integration led to the creation of new artistic forms and challenged the prevailing norms of the time. At the same time, their interest in Nianhua led to a reassessment of the value of Chinese Nianhua within Russia’s art collections.
키워드열기/닫기 버튼
Nianhua(年畫), Chinese Nianhua, Russia’s Nianhua Collection, Nianhua Studies, Russian Avant-Garde Artist, Jack of Diamonds