초록 열기/닫기 버튼
본 연구는 대학교에서 PBL을 적용한 캡스톤 디자인 수업을 통해 나타나는 유아교육과 학생들의수업 경험이 무엇인지를 밝히고자 한다. 연구참여자는 경상북도 G대학교 유아교육과 16명의 3학년 대학생들로 2023년 9월 1일부터 12월 12일까지 총 15주간 PBL을 적용한 캡스톤 디자인 수업에 대한 경험을 탐색하였다. 연구참여자들의 인터뷰, 면담, 저널, 보고서 등을 수집하여 귀납적 범주 분석 방법으로 분석하였다. PBL을적용한 캡스톤 디자인 수업에서의 예비유아교사의 경험을 분석한 결과, ‘문제를 발견하고 스스로 해결해가는수업’, ‘갈등을 통해 쌓은 팀 결속력’, ‘ 교수님도 팀원’의 총 3개의 범주로 도출되었다. 본 연구는 향후대학교의 유아교육과에서 캡스톤 디자인 교과목을 설계ㆍ운영할 때 기초자료로서 의미있는 시사점을 제공할것으로 기대한다.
The purpose of this study is to investigate the classroom experience of early childhood education students through capstone design classes that apply PBL in universities. The research participants were 16 third-year college students from the Department of Early Childhood Education, G University, Gyeongsangbuk-do, and explored their experiences of a capstone design class that applied PBL for a total of 15 weeks from September 1 to December 12, 2023. Interviews, interviews, journals, and reports of research participants were collected and analyzed using the inductive category analysis method. As a result of analyzing the experience of pre-service early childhood teachers in capstone design classes that applied PBL, it was derived into a total of three categories: 'Classes that discover problems and solve them on their own', 'Team cohesion built through conflict', and 'Professors are also team members'. This study is expected to provide meaningful implications as basic data for the design and operation of capstone design courses in the early childhood education department of universities in the future.
키워드열기/닫기 버튼
Early childhood education student, PBL, Capstone design