초록 열기/닫기 버튼
목적: 이 연구는 팀 스포츠 종목 선수를 대상으로 Short, Sullivan 등(2005)이 개발하고 Fransen 등(2014)이간편화한 집단효능감 척도를 국내의 중등학교 팀 스포츠선수들에게 적용할 수 있는지에 관한 타당성을 검증하는 데 있다. 방법: G 광역시와 J도에 거주하는 중등학교 팀 스포츠선수를 대상으로 의도적 표집법을 이용하여 354명(남: 254, 여: 100)을 대상으로 집단효능감 척도 설문지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 27.0과 AMOS 27.0을사용하여 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 집단 간 t-test, ANOVA, 상관분석 및 회귀분석을 이용하여 자료를 분석하였다. 결과: 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석 결과 단일요인 6문항의 7점 Likert형 척도의 집단효능감 척도는요인부하량, 일반적 지수 및 세부적 지수가 양호한 것으로 나타났으며 신뢰도 수준이 높은 것으로 나타나 이연구에서 사용된 집단효능감 척도는 타당도와 신뢰도가 확보되었다. 이를 토대로 팀 스포츠선수의 성별 간, 학교별 간, 운동 종목 간 집단효능감의 차이와 관련 변인인 리더십, 몰입, 팀워크가 집단효능감에 미치는 영향을 분석한 결과 성별, 학교별 간 중등학교 선수의 집단효능감에는 차이가 없었으나 운동 종목에는 축구, 배구, 농구 선수의 집단효능감이 테니스와 수영 선수에 비해 높은 것으로 나타났다. 관련 변인과의 관계 분석에서는 지도자의 리더십, 선수의 운동몰입과 팀워크가 집단효능감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론: 이 연구에서 타당화된 중등학교 운동선수의 집단효능감 척도는 팀 스포츠를 대상으로 한 관련 연구에활용될 기반을 마련하였다. 따라서 추후 많은 연구를 통해 팀 수행과의 관계 등 다양한 변인과의 관련성 등에 관한 연구가 이루어질 때 그 효과가 인정될 것으로 판단된다.
Purpose: The purpose of this study was to verify the validity of applying the group effectiveness scale developed by Short and Sullivan (2005) and simplified by Fransen (2014) to team sports players in secondary schools in Korea. Methods: A group efficacy scale questionnaire was used for 354 people (male: 254, female: 100) using the intentional sampling method for secondary school team sports athletes living in G Metropolitan City and J Province. The collected data were analyzed using exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, intergroup t-test, ANOVA, correlation analysis, and regression analysis using SPSS27.0 and AMOS27.0. Results: As a result of exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis, the group efficacy scale of the 7-point Likert-type scale of 6 single-factor questions showed good factor load, general index, and detailed index, and the level of reliability was also high, so the validity and reliability of the group efficacy scale used in this study were secured. Based on this, the difference in group efficacy between gender, school, and sports of team sports athletes and the effect of leadership, commitment, and teamwork, which are related variables, on group efficacy were analyzed, but there was no difference in group efficacy of secondary school athletes between gender and school, but the group efficacy of soccer, volleyball, and basketball players was higher than that of tennis and swimmers. In the relationship analysis with related variables, it was found that the leader's leadership, athletes' athletic commitment, and teamwork had a positive effect on group efficacy. Conclusion: The group effectiveness of secondary school athletes validated in this study laid the foundation for use in related research on team sports. Therefore, it is judged that the effect will be recognized when research on the relationship with various variables such as the relationship with team performance is conducted through many studies in the future.
키워드열기/닫기 버튼
Secondary school athletes, team sports, sports collective efficacy, validity, reliability