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본 연구는 ‘바가지 섬’으로 왜곡되어가는 울릉도를 중심으로 섬 바가지상행위에 관한 심층적인 고찰을 하고자 한다. 이를 위해 관련 신문기사와 방송, 그리고 선행연구를 중심으로 집중 분석하고자 한다. 이를 통해서 울릉도의 관광 명성을 되찾고, 이를 근거로 독도 수호의 베이스캠프의 역할을 다하며 울릉도 거주 주민의 안정된 삶의 질과 경제적 안정, 그리고 지속가능한 섬으로 작동하게 함으로써 국토균형발전뿐만 아니라 해양영토의 첨단 전진기지 역할을 다하도록 해야 한다. 이는 정부가 제정(공포일자: 2024.1.16./시행일자: 2025.1.17.)한 『울릉도ㆍ흑산도 등 국토외곽 먼섬 지원 특별법(약칭: 국토외곽먼섬법)』을 통해 육지와의 물가 격차를 해소함으로써 울릉도 지역주민들이 안심하고 행복할 수 있는 경제적으로 안정된 삶을 영위할 수 있는 계기를 마련해야 하기 때문이다. 이를 위해 본 연구는 울릉도 관광에 대한 국민 신뢰 회복이 급선무라는 점을 확인하면서 연구결과, 국민 신뢰 회복, 울릉도 관광 긍정 이미지 구축, 관광경쟁력 강화를 3대 목표로 울릉도 바가지상행위 오명(汚名) 해결을 위한 구체적 대응 전략을 제안했다. 첫째, 울릉도 물가(物價) 통합홍보센터 설립으로 가격 투명성 및 모니터링을 강화해야 한다. 둘째, 높은 물가를 염려하는 관광객들에게 만족스러운 경험을 제공해야 한다. 셋째, 물류 개선 및 비용 절감에 대응한 재정 지원 및 인센티브를 제공해야 한다. 결론적으로 울릉도 물가를 잡고 바가지상행위 섬이라는 오명을 벗기 위해서는 울릉도의 명성에 걸맞은 관광서비스를 제공할 필요가 있다. 새로운 미래 울릉관광을 위해 다양한 물가 안정화 정책들을 발굴하고 물류유통비 문제점을 찾아 해결해 가면서 실추된 울릉도 관광의 명성을 되찾아야 한다는 의미이다. 울릉도에서 지역주민의 안전한 삶의 질을 보장하기 위한 생필품의 가격 안정화도 중요하고 동시에 외래관광객을 위한 물가도 보장할 수 있는 생필품 공급방안을 마련해야 할 시점이다.


This study aims to conduct an in-depth examination of price gouging practices on islands, focusing on Ulleungdo, which has been misrepresented as a "price-gouging island”. To achieve this, related newspaper articles, broadcasts, and previous research will be intensively analyzed. Through this, the study seeks to restore Ulleungdo's tourism reputation, thereby serving as a base camp for the protection of Dokdo, ensuring the stable quality of life and economic stability for the residents of Ulleungdo, and functioning as a sustainable island. This effort aligns with the goal of balanced national development and aims to establish Ulleungdo as an advanced forward base for maritime territory. This is because the government must create an opportunity for the residents of Ulleungdo to lead economically stable and secure lives by addressing the price gap between the mainland and the island through the enactment of the ‘Outlying Islands Act’. For this reason, the study identifies the restoration of public trust in Ulleungdo tourism as an urgent priority. Consequently, the research proposes three concrete strategies to resolve the tarnished image of Ulleungdo as a "price-gouging island": First, establishing the Ulleungdo Price Integrated Promotion Center to enhance price transparency and monitoring. Second, providing satisfactory experiences to tourists concerned about high prices. Third, offering financial support and incentives to address logistics improvement and cost reduction. In conclusion, to mitigate the stigma of price gouging on Ulleungdo, it is essential to provide tourism services that match Ulleungdo's reputation. The study emphasizes the need to discover various price stabilization policies and address logistics and distribution cost issues to restore Ulleungdo's tarnished tourism reputation. It is also crucial to ensure the stabilization of essential goods prices to guarantee the quality of life for local residents and to provide reasonable prices for essential goods for visitors.