초록 열기/닫기 버튼
특정법인을 통해 주주가 얻게 되는 증여이익의 법적 실질을 파악해보고, 법인의 지배주주 등에게 증여의제 규정으로 과세하는 방법이 타당한지 여부를 검토하였다. 특정법인 증여이익은 본래 포괄이익 개념에는 포섭되지만, 상증세법 제45조의5의 적용으로 과세되는 증여의제이익은 포괄주의의 과세범위에서 벗어남을 확인하였다. 이 조항으로 과세되는 증여이익의 성격은 실제 증여이익이 있다고 볼 수 없는 경우도 있고, 실질적 증여이익이 존재함에도 증여의제 규정의 특성상 과세할 수 없는 경우도 있게 되는 것이다. 이와 같이 본래 제도의 취지와는 다르게 법인을 통해 이익을 분여하는 행위 자체에 대한 규제로서의 성격이 강화되고 있는 것으로 보여지며, 이러한 숨겨진 제재적 기능은 특정법인 증여의제로 규율하는 과세 대상 범위가 확대됨에 따라 정상적인 경제행위 자체에도 제약으로 작용할 가능성이 있다. 세법개정안에 따르면 부당행위계산부인 대상 자본거래가 규제 대상 거래 범위에 들어오면서 불확정개념이 과세요건을 구성하게 되는 등 그 판단의 결과가 충분히 예측가능한 구체적 범위를 넘어서 과세요건명확주의에 반하는 문제가 발생하게 된다. 또한, 의제 규정에 따른 과세이기에 납세자로서는 반증의 기회가 허용되지 않는 문제 등이 예상된다. 이와 같은 논의의 결론은 다음과 같다. 첫째, 응능부담의 원칙에 따른 과세원칙 측면에서 특정법인 주주에 대한 간접증여 규정은 그 범위를 축소하는 방향으로 재검토할 필요가 있다. 둘째, 납세자에게 입증할 수 있는 기회를 부여하기 위해 특정법인 증여이익에 대한 과세 방법을 추정 규정으로 전환하는 것이 바람직하다. 셋째, 특정 법인에 대한 지분비율을 50%를 초과하는 것으로 변경함으로써 과세를 축소할 필요가 있다. 넷째, 특정 법인과의 자본거래에 대해서도 간접증여로 하여 증여세를 부과하는 입법예고(안)에 대해서는 이를 철회하는 것이 바람직하다.
The legal substance of the gift profits that shareholders receive through a specific corporation was identified, and whether the method of taxing the controlling shareholders of the corporation as deeming gift regulation was appropriate was reviewed. Although the gift profits of a specific corporation are originally included in the concept of comprehensive profits, it was confirmed that the gift profits subject to taxation under Article 45-5 of the Gift Tax Act are outside the scope of taxation under the comprehensive principle. The nature of the gift profits taxed under this provision may not be considered as actual gift profits, and there may be cases where actual gift profits exist but cannot be taxed due to the nature of the gift provisions. In this way, contrary to the original purpose of the system, it appears that the nature of regulation of the act of distributing profits through corporations is being strengthened, and this hidden sanction function is expanded as the scope of taxation governed by the gift of specific corporations is expanded. Accordingly, there is a possibility that it may act as a constraint on normal economic activities themselves. According to the tax law amendment, as capital transactions subject to rejection of unfair behavior and calculation enter the regulated transaction range, the result of the judgment is beyond a sufficiently predictable specific range, causing problems contrary to the clarity of taxation. In addition, since it is taxed in accordance with the deeming regulations, it is expected that the taxpayer is not allowed an opportunity to disprove it. First, in terms of taxation principles based on the principle of responsiveness burden, indirect gift regulations to shareholders of specific corporations need to be reviewed in the direction of reducing their scope. Second, in order to give taxpayers the opportunity to prove it, it is desirable to convert the taxation method for gift profits of a specific corporation to a presumption rule. Third, there is a need to reduce taxation by changing the shareholding ratio for a specific corporation to exceed 50%. Fourth, it is desirable to withdraw the legislative notice (draft) imposing gift tax on capital transactions with specific corporations as indirect gifts.
키워드열기/닫기 버튼
Article 45-5 of the Inheritance and Gift Tax Act, a specific corporation, indirect donation, deeming gift regulations, comprehensive profits, uncertain concepts, clear taxation requirements, and principles of responsiveness burden