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본 연구는 브랜드와 다양한 제품을 쉽게 접할 수 있는 현재의 소비자들은 브랜드와 제품선택의 폭이 넓고 다양해졌으며, 소비자의 요구나 기호도 단순하고 동일한 방식에서 벗어나 점점 더 복잡하고 다채로운 형태로 변하고 있다. 소비자들에게 브랜드를 각인시키고 자사의 경쟁브랜드를 차별화하여 경쟁력을 높이기 위한 방법으로 적절한 브랜드이미지 설정과 브랜드이미지 관리를 위해 다양한 연구의 시도가 필요한 시점이라고 여겨진다. 헤어샵 브랜드이미지가 지각된가치와 고객만족도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 실증분석을 실시하였다. 설문대상은 헤어샵 브랜드를 이용한 경험이 있는 20대 이상의 성인 남・여 대상이며, 조사기간은 2023년 11월 27일부터 2023년 12월 27일까지 온라인을 통해 자기기입식 설문을 통해 302부를 최종분석에 사용하였고 통계 처리는 SPSS 21.0 프로그램을 활용하여 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과 헤어샵 브랜드이미지의 상징성, 독창성 2개의 요인이 도출되었고 고객의 지각된가치는 비용적가치, 시간적가치 2개의 요인이 도출되었고 고객만족도는 가격만족도, 서비스만족도 2개의 요인으로 도출되었다. 브랜드이미지의 상징성, 독창성 순으로 비용적가치와 시간적가치에 유의미한 영향력을 미치는 것으로 나타났으며 브랜드이미지에 대한 인식이 높을수록 비용적가치와 시간적가치가 증가하는 것을 알 수 있었고, 지각가치의 비용적가치와 시간적가치 순으로 가격만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 브랜드이미지의 상징성은 서비스만족도에 유의미한 영향력을 미치는 것으로 나타났으나 독창성에서는 영향관계가 나타나지 않았다. 브랜드 헤어샵의 고급화를 추구하는것도 중요하지만 개인의 브랜드 헤어샵에 대한 이미지는 고객 유형에 따라서 높은인지도가 형성되기를 기대한다. 그리고 고객 만족도를 높이기 위한 방안에 대해 지속적인 연구가 이루어지기를 바란다.
In this study, the current consumers who have easy access to brands and various products have a wide range of brand and product choices, and the demands and preferences of consumers are becoming more complex and colorful, moving away from the simple and the same way. An empirical analysis was conducted to find out the effect of hair shop brand image on perceived value and customer satisfaction. The survey targets adult men and women in their 20s or older who have experience using hair shop brands, and the survey period was from November 27, 2023 to December 27, 2023, through self-admission questionnaire online, 302 copies were used for the final analysis, and statistical processing was conducted using the SPSS 21.0 program. As a result of the analysis, two factors were derived for the symbolism and originality of the hair shop brand image, two factors were derived for the perceived value of the customer, two factors were derived for cost value and time value, and two factors were derived for customer satisfaction and two factors were price satisfaction and service satisfaction. It was found that the symbolism and originality of the brand image had a significant influence on the cost and time value in the order of symbolism and originality, and it was found that the higher the awareness of the brand image, the higher the cost and time value, the higher the cost and time value of the perceived value, and the symbolism of the brand image was found to have a significant influence on service satisfaction, but there was no impact relationship in originality. It is also important to pursue the advancement of brand hair shops, but it is expected that the image of individual brand hair shops will be highly recognized according to customer types. And I hope that continuous research will be conducted on ways to increase customer satisfaction.
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Hair Shop Brand Image, Perceived Value, Customer Satisfaction