초록 열기/닫기 버튼
현대사회는 주어진 상황에서 문제를 발견하고 해결할 수 있는 실천능력을 요구하고 있다. 이 러한 요구를 충족하기 위해 대학에서는 지역사회와 교과를 연결하는 봉사학습을 시행하고 있다. 본 연구의 목적은 창의성을 개발할 수 있는 지역사회봉사 수업을 실시하여 그 학습과정을 알아보 고, 대학생들의 지역사회봉사학습에 대한 태도와 인식을 확인하는 것이다. 이를 위해 창의적 문 제해결능력을 개발하기 위한 CmPS를 봉사학습에 적용하였다. “지역봉사와 실천” 수업에 CmPS 를 적용하고, 교수학습과정에서 일어나는 변화를 확인하였다. 연구자가 수업시간의 상황이나 변 화에 대해 연구일지를 기록하고, 수업에 참여한 학생 중 연구조건에 적합한 학생 7명을 대상으 로 총 3회에 걸쳐 인터뷰한 결과를 분석하였다. 그 결과 대학생들의 지역사회봉사학습은 지역사 회에 창의적 문제해결의 과정을 적용하여 학습하고 교수할 수 있고, 팀 수업을 통해 창의성을 개 발할 수 있었다. 그리고 지역사회봉사학습은 학생들이 지역사회에 대한 적극적인 봉사정신과 소 속감을 가지고, 긍정적인 자아개념을 형성하는데 도움이 되었다.
The modern society demands practical ability to find and solve problems in a given situation. In order to fulfill these needs, universities are offering service learning that connect communities and knowledge. The purpose of this study is to investigate the learning process by conducting community service learning which can develop creativity for university students and to confirm the attitudes and perceptions of university students about community service learning. The CmPS was applied to service learning to develop creative problem solving ability. The CmPS was applied to the “Community Service and Action” class and this study identified the changes of course of teaching and learning. The researchers recorded a study diary about the situation or changes in class and analyzed the data that interviewed three times each with seven students who were qualified for the research conditions in study. This study found that community service learning could be taught by applying creative problem solving processes and develop creativity through team based learning. And community service learning helped students develop positive selfconcepts, attitude and belonging to the community.
키워드열기/닫기 버튼
Creativity, Creative Problem Solving, Community Problem Solving, Community Service Learning, Service Learnin