초록 열기/닫기 버튼
본 논문은 니체의 정신의 ‘세 단계 변화’인 낙타와 사자, 그리고 어린아이의 비유를 통해이지(李贄)의 사상을 분석하였다. 특히 필자는 이지 철학만의 주체성이 ‘동심설(童心說)’에 있다고 보았으며, 또한 동심설이 니체의 정신 변화 가운데 마지막 단계인 어린아이와 닿아있다고 보았다. 따라서 본 논문은 이지의 철학이 니체의 어린아이로 해석되는 과정을 통해 한 시대를 살아가는 개인이 견고하게 세워진 사회적 규범들에 대하여 어떠한 태도를 가지고, 어떠한 정신의 변화를 통해 자신만의 철학세계를 세우고 굳건하게 살아갈 수 있는지를 조명하게 될 것이다. 이를 통해 궁극적으로는 개인과 사회가 어떤 방식으로 서로 영향을 미치는지를 알아보고나아가 어떻게 조화를 이루어나가야 하는지를 고민해 보고자 한다.
In this study Li Chi(李贄)’s idea has been analyzed through parables of Nietzsche’s ‘Three Stage Change’ of spirit, Camel, Lion and Child. The writer understands that on the Child-like Heart-Mind(Tongxin Shuo 童心說)’ is the main base of Li Chi’s philosophy and it is more or less same as that of the last stage of Nietzsche’s spirit change, Child. In this study the way how an individual, living in a certain era, could set his own philosophical world and stand on strongly with what kind of attitude against solid social norm and with what kind of spiritual change have been highlighted through the interpreting process of Li Chi’s philosophy into last stage of Nietzsche’s spirit change, Child. By this it is ultimately intended to review how the society and an individual give influence to each other, and furthermore to investigate the way of harmonizing.
키워드열기/닫기 버튼
Li Chi(李贄), Child-like Heart-Mind(Tongxin Shu 童心說), Nietzsche, Creative capacity, Three Stage Change of spirit