초록 열기/닫기 버튼
본 연구의 목적은 한일 갈등 완화를 위해 사회과 교육이 담당해야 할 역할과 개선점을 제시하는 데에 있다. 이를 위하여 한국에서 이루어지고 있는 일본 관련 수업 및 수업에 활용된 교재의 특성을 분석하였으며, 분석에서 드러난 한계점을 토대로 개선 방안을 제시하였다. 분석을 통해 첫째, 학생들은 단순화된 이미지로 일본을 인식하고, 둘째, 일본인에 대한 양가 감정을 갖고 있으며, 셋째, 교과서에서 일본은 갈등 대상국으로 묘사되는 경우가 많은 반면, 넷째, 양국 간의 문제 해결에 초점을 맞춘 수업 내용과 실천은 부족함을 알 수 있었다. 앞으로 사회과가 한일 갈등 완화에 기여할 수 있으려면 사회과 수업 속에서 첫째, 국제이해교육적 관점을 적용하여 현재의 협소한 한일 관계 인식을 확대시키고, 둘째, 한일 갈등의 주요인이 되고 있는 문제의 인식과 해결 과정에 평화교육적 관점을 적용할 필요가 있으며, 셋째, 갈등 대상 ‘국가’로서의 측면 뿐 아니라 더불어 살아가고 있는 ‘사람’과 ‘문화’의 측면에서 일본을 균형 있게 다루는 다문화 교육 관점을 접목시킬 필요가 있다.
The purpose of this study is to present the role and the improvements in social studies education which is responsible for mitigating conflict between Korea and Japan. To this end, this study analyzed the characteristics of the Japan-related classes which are made in Korea, and proposed the improvements on the basis of the limitations revealed in the analysis. Through class analysis, the followings could be seen. First, students recognize Japan as a simplified image, not understanding it profoundly. Second, students have ambivalent feelings about Japan. Third, Japan is often described as a country in conflict with Korea. Fourth, the contents and practice focused on resolving issues between the two countries is very low. The following changes are required for the social studies to play a positive role in easing conflict between Korea and Japan. First, through International understanding education perspective, it should expand its current narrow recognition of the relationship between Korea and Japan. Second, peace education perspective needs to be applied to the process of recognizing and solving the problem which is the main cause of conflict between Korea and Japan. Third, multicultural education perspective should be strengthened so that it, in a balanced way, deals with Japanese people as neighbors, Japanese culture, as well as Japan as a nation in conflict with Korea.
키워드열기/닫기 버튼
the Relationship between Korea and Japan, Mitigating Conflict, International Understanding Education, Peace Education, Multicultural Education