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아벨라르두스는 자신의 작품 『비교토론』을 통해 당대의 주도적인 세 가지 삶의 방식, 즉 유대교와 그리스도교와 자연법(철학)을제시한다. 이 논문은 작품에 대한 분석을 통해 다음과 같은 것을논증한다. (1) 비교토론의 모든 참가자는 자신들이 표방하는 삶의길이 이성에 의해 정당화될 수 있다는 공통의 전제를 가지고 있다. (2) 그들은 철학이나 종교적 가르침의 궁극 목표가 인간의 완성 혹은 행복으로 이해되는 최고선(summum bonum)이라는 점에 동의한다. (3) 유대교가 이성에 덜 부합하는 종교로 판명나는 반면, 그리스도교는 최고선의 해석에서 고전적 윤리학을 능가한다. (4) 이성성 자체가 그리스도교에 호의적인 방식으로 정의되었다는 의심에도 불구하고, 작품의 최종결론인 ‘순수한’ 의도는 건전한 지반 위에 있는 것으로 보인다. 하지만 우리가 철학과 종교가 동일한 목표를 가지고 있다는 12세기적 확신을 공유하는지, 혹은 철학이나 종교적 가르침들의 차이를 합리성의 관점에서 평가할 잣대로서의 이성성에 합의할 수 있는지는 질문으로 남길 가치가 있다.


In his Collationes Peter Abelard (1079-1142) presents three leading principles of life in 12th century, namely Judaism, Christianity and natural law (philosophy). This article gives analysis of the work and on the basis of it argues for the following points. (1) It is the common premise of all the participants of the discussion that each way of life is to be justified with reason. (2) They all agree that the goal of religious or philosophical teachings is the supreme good (summum bonum)understood as human perfection or happiness. (3) While Judaism turns out to be a religion with less consonance with reason, Christianity excels the ancient ethics in its interpretation of the supreme good. (4)Granted that the very notion of rationality might be considered to be defined in favor of Christianity, the ‘pure’ intention of Christianity - the concluding theme of the work - is on a sound ground. It is worth questioning, however, whether we share with the 12th century the conviction that religion and philosophy deal with the same goal, or whether we could agree with a conception of rationality according to which differences in religious or philosophical teachings are evaluated in respect of reasonableness.