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윙바디와 냉동탑 특장차는 사이드게이트에 힌지를 포함하고 있는데, 과거에는 주조 힌지가 돌출되어 차량의 전폭이 증가하였다. 현행 도로교통법상 사이드 미러를 제외하고 전폭은 2,500mm를 초과 할 수 없다. 이와 같이 돌출 된 경첩은 2,500mm 이상의 폭을 갖게 되어 내부 적재 공간의 폭이 감소하여 적재 효율을 저하시킨다. 또한 힌지 구멍에 삽입 된 핀은 부식과 균열로 인해 특수 차량의 안전 사고를 위협한다. 이 연구는 고효율 및 내식성을 향상시키기 위해 특수 차량용 사이드게이트 단조 힌지의 특성을 연구하는 것이다. 개발 된 단조 힌지의 항복 강도는 주조 힌지에 비해 감소하였으나 인장 강도는 약 1.3 % 증가하였고 연신율은 54 % 증가하였다. 단조 힌지의 최대 응력은 325MPa이었으며, 개발 목표인 250MPa의 106 사이클 피로 한계에서 파괴되지 않았다. 크롬 코팅된 단조 힌지는 100시간 염수 분무 시험에서 주조 힌지에 비해 도막에 균열되지 않았으며, 부식 면적이 적어 내식성이 향상되었다.


Wing body and refrigerated van special vehicles incorporate hinges on the sidegate, which in the past has increased the overall width of the vehicle due to the appearance of casting hinge protruding. Under the current road traffic law, the width of the vehicle cannot exceed 2,500mm except for the side mirrors. Such protruding hinges will result in a width of more than 2,500mm, which will reduce the width of the interior space reducing the loading efficiency. In addition, the pin inserted into the hole of the hinge threatens the safety accident of the special vehicle due to corrosion and crack. This study is to investigate the characteristics of forged hinges of sidegate for special vehicles to improve high efficiency and corrosion resistance. Although the yield strength of the developed the forging hinge was reduced compared to the casting hinge, the tensile strength increased by about 1.3% and the elongation rate increased by 54%. The maximum stress of the forging hinge was 325 MPa, and it was not destroyed at the fatigue limit of 106 cycles of 250 MPa, which is the target of development. The chrome-coated forging hinge did not crack the coating film compared to the casting hinge in the 100h salt-spray test, and the corrosion resistance was improved due to less corrosion area.